Valborgsmässoafton?!

Så idag är det alltså Valborgsmässoafton som brukar innebära grillning och brasa. Det kommer inte bli här tråkigt nog. Tror för det första att det är brand förbud över hela campus, så nån brasa blir det inte. Grillning hade det kunnat bli, men alla är fortfarande rätt bakis efter igår så det kommer att bli bio ist. Ska iväg o se Fast and Furious =)

Igår var verkligen jättekul och jag o Mange stannade kvar på Tav tills det stängde. Det vill säga ända till kl 24 =) sen blev det lite efterfest o mat så vi var inte hemma förrän vid två. Tror att det är rekord här en onsdag för oss.

Nu ska jag nog försöka plugga ett par timmar innan vi ska till bion.

What?!

Det ärhelt sjukt att jag klarar av att gå på alla seminarier med min korkade tutor på tisdag kvällar. Igår tror jag att  hon slog lite av rekord av dumma kommentarer. Hon skulle komma på ett stort rättsfall som hade handlade om corporate management, det hon sa var.

Big case, you know, big case from Europe OR the UK. I can'r remmenber it starts with E, E, EN, Yes Enron.

Jag svarar då snällt. Yes, it is a wellknown case but it is from the USA.

Hennes svar: Are you sure it is not from the UK?

Alla: JA!

Hon: I think there are cases from the UK that are based on the Enron case. I look it up till next time. Next time, yes?

Det är så att om man någongång har läst ekonomi så har man hört om Enron fallet. Det är rätt många fall som bygger på Enron över hela världen men det är ju lite olika lagar i olika länder, men rekvisiten kanske man kan använda.

Men det som är mest puckat är ändå att hon säger Europe ELLER UK. Som om det är olika länder. Helt sjukt. Det här var inte allt puckat som hon sa men det jag bara var tvungen att skriva.

Då kanske ni förstår att vi är lite upprörda varje gång vi går därifrån.

Måndag fast det är tisdag

Idag blir det skola för första gången den här veckan för igår var det röd dag här. Det firade vi med att åka till stranden =) Riktigt skönt med en hel dag, förutom att vi alla brände oss lite.

Igår lagade jag o Mange den godaste maten vi har ätit på länge. Vi köpte färska lax filleer, sen stekte vi potatis o morötter till det. Hade gärna gjort potatisen i ugn men vi har ju ingen!!!!! Till det gjorde jag en gräddfilssås, det var så gott. Kändes nästan som om man var hemma igen.

Skulle sätta mig o börja göra min assignment som jag trodde skulle vara klar på fredag, men jag fick mig en överraskning när jag märkte att den ska vara klar nästa vecka ist. Då kanske det blir Rottnest i veckan?!

Träningen ska jag komma igång med också. Så nu väntar jag på att Karro ska komma så att vi kan gå o spinna.

Stranden o utgång

Tänkte att jag skulle bli lite bättre på att uppdatera. Det är så tråkigt att skriva när man har så mycket att berätta =)

Jag blev klar med min assignment i tid i fredags. Är så glad!!!! Den var verkligen inte rolig att skriva. Så nu har jag bara en assignment kvar och den ska vara klar fredag nästa vecka. Ska börja spåna lite idag, om jag orkar =)

Igår blev det en tripp till stranden. Vädret hade äntligen vänt igen efter att ha varit dåligt i 3 dagar...haha...har nog blivit lite bortskämd. Judith skulle surfa, och vi ville se hur bra hon hade blivit. Tyvärr så hade inte vädret vänt utan vi kunde bara ligga och sola i 1-1,5 timma innan molnen omringade oss. Idag är molnfritt, men är lite trötta så vi har inte ens kommit ut ur dörren än =) Imorn blir det stranden iaf.

På kvällen blev det utgång till Northbridge. Vi förfestade på Erica Underwood innan vi drog in till stan framåt 23. Har inte varit med om att det har varit så mycket folk ute som det var igår. Folket här hyllade sina soldater under dagen och tydligen får soldaterna gå ut festa på kvällen eftersom det var män i uniform på krogen =) lite roligt, inte varje dag man ser det. The Deen som vi var på var lite trist och de vi var med blev lite sega, och det kändes inte som om de var på party humör. Det slutade med att jag och Mange gick vidare till Rosie O'Gradys och tittade på live band. Hade riktigt kul där och blev kvar tills de slutade spela strax innnan två. Efter det blev det donken och sen taxi hem.

Idag är vi lite trötta, så det blir bara att slappa. Ska prata med mamma o pappa också om ett par timmar =)

Bilder

Nu har jag lagt in korten fån de sista dagarna med familjen. Tack än en gång för de underbara veckorna!

Måndag: Min födelsedag på koreansk restaurang

Tisdag: Caversham Wildlife Park

Onsdag: surfing

Det var lite bilder än så länge. Mange har från de sista dagarna och de har jag inte fått än.

Nu har de åkt :(

Inte alls kul att mamma, pappa o angelica har åkt. Det är lite tyst nu i lägenheten :(

Men har fått SMS och vet att de har kommit hem ordentligt iaf =)

Saknar er massor redan!!!

Puss

Uppdatering

Det blir inte så mycket uppdatering när mamma o pappa är här, men lite har hänt iaf.

Jag har fyllt år...det var väl den största händelsen...haha...dagen firades med att mamma o pappa bytte hostel. Från Finlandsfärjan till Perth City, en uppgradering enligt dem. Där hade de egen toalett o dusch samt att rummet rymde två Finlandshyttar =) På kvällen gick hela familjen Sturk (o Mange) på Koreansk BBQ restaurang. Det är något jag verkligen rekommenderar. Jättetrevligt, mysigt o roligt att äta. Man har en grill framför sig o grillar sitt eget kött, inga tallrikar finns utan man stoppar i den mat man vill ha, som ris, kött, grönsaker o sås i ett salladsblad o toppar in det i munnen.

Förra veckan var vi också på Caversham Wildlife Park som jag har varit en gång tidigare. Det var lika mysigt som förra gången att mata kängurus o klappa koalas =)

På onsdagen så surfade jag, Mange o Angelica. Riktigt riktigt kul, kommer verkligen att göra det fler gånger. Alla stod upp minst en gång även om det inte blev mer än 5 sekunder per gång =) det enda är jag tror aldrig att jag har varit så trött som jag var då. Var tvungen att vila ett par gånger för att jag inte orkade gå mer =) det jobbiga var inte att surfa utan att ta sig ut till vågorna.

Annars så har det varit mest stranden på dagen o vn på kvällen =)

Mamma o pappa bytte boende på fredagen igen o flyttade till oss på campus. Så nu har vi kunnat sitta hela familjen o äta mat o dricka vin utan att Mange eller jag måste köra dem hem.

Den här veckan har de legat på stranden medan jag har fått vara hemma o plugga + gått i skolan. Inte lite avundsjuk att de har fått ligga på stranden men inte jag.

Nu har vi kommit till sista kvällen. Första kvällen egentligen som har varit lite sval. Vi har ätit lite mat o nu sitter vi inne hos oss innan vi ska gå vidare till Tav, mamma o pappa ska tom följa med :P Ska bli kul att se mamma o pappa på en studentbar...hahaha...

Bilder kommer senare då de inte är på datorn än.

Ha det så bra!!!

Uppdatering med mammas hjälp =)

Hej,

Onsdag til fredag blev det en tripp till Margaret River, ca 30 mil söder om Perth. På vägen dit gjorde ett stopp i Bunbury och åkte på en delfintur. Vi såg många vilda delfiner men vi fick inte bada med dem. De har ca 15 delfiner som bor i bukten permanent men det är ca 115 som kommer o går. Turen var helt fantatisk, vi var ute i 1,5 timma sedan åkte vi vidare till Margaret River.

Vårt rum på hostelet var 10 ggr bättre och större än finlandsfärjan, vi hade 3 rum och kök med eget badrum. Skönt! Efter en lång dag i bilen blev det tidig sånggång efter lite kex och ost och vin. Dagen efter blev vi upphämtade utanför hostelet av Bushtucker Tours och Silvano för vår vintur.

Vi besökte 4 vingårdar, en ostfabrik, en chokladfabrik samt ett bryggeri. Efter andra vingården var vi lite snurriga, för vi fick prova ca 7 viner på varje vingård, och det var dags för lunch. Silvano hade förberett en sommarfräsch lunch, med bland annat rökt känguru. Det var jättegott och smakar ungefär som rökt rådjur. När vi höll på att lämna av folk fick vi även se vilda kängurus =) Hem till vårt hostel kom vi ca 18 och då blev det kex och ost igen, men denna gång var det inhandlat på ostfabriken vi besökte och vin hade vi också köpt. Ny inhandlad choklad blev det även till efterrätt.

Morgonen därpå åkte vi till en droppstensgrotta, Mammouth Cave. Häftigt! Mamma var lite rädd för det var lite högt, men var ändå glad för att det inte var en trång grotta. Men hon klarade det även om hon blundade ibland =) Efter det gick vi en skogsstig för att kolla in den fina skogen. Mamma och Angelica tyckte att det var otäckt, de till och med sprang och stampade. De trodde att de såg och hörde ormar överallt.

Efter det satte vi oss i bilen och körde till Yallingup och solade samt badade. Det var jättehöga vågor så det var många surfare där. Som tur var nådde inte vågorna in till stranden så det gick att bada utan att få en surfare över sig. Efter ett par timmar var vi redo att åka vidare hemåt. Vi försökte hitta ett bra ställe att äta mat men det fanns ingenting. Pappa fick äta sin födelsedagslunch på McDonald's.

På kvällen gick mamma, pappa och Angelica på Little Creatures, ett ölbryggeri som även är en restaurang. De åt vedugnsbakad pizza och drack vin och öl. Madde och Magnus var själva hemma på campus.

Igår och idag har varit strand dagar, varmt i luften och svalt i vattnet. Idag har det varit över 35 grader men som tur är fläktade det lite. Nu ikväll har temperaturen sjunkit till 25 grader, tur att det fortfarande fläktar. Imorgon flyttar mamma och pappa in till Perth, då på kvällen blir det födelsedagsmiddag för Madde och pappa.

Senare i veckan ska vi till en Wildlife Park och mata kängurus samt åka till Rottnest Island och snorkla.

C U soon för nu ska vi sätta oss ute och dricka mera vin =)

// Madde och Mamma Inger

Nu har de kommit!

Nu skriver jag igen =)

De här senaste dagarna sen mamma, pappa o Angelica kom har gått så fort. De landade i Perth 23.25 i söndags, ingen försening o de var bland de första att få ut väskorna så redan innan tolv var de ute från tullen. Då skjutsade vi dem till deras hostel som inte var så bra som vi trodde. De kallar det för Finlandsfärjan, på grund av storleken, inte för att den är stor som en färja utan mer att de bor tre personer i ett rum lika stor som en hytt. Men på söndag eller måndag flyttar de inte till stan till ett annat hostel ett par dagar för att sedan bo de sista dagarna på campus med oss.

De anländer            Finnlandshytten
till hostelet

Jag ska inte berätta allt vi har gjort för jag vet att mamma vill vara med o skriva ett inlägg imorn eller på söndag. I måndags så visade vi runt dem i Fremantle o sen blev det stranden så klart =) dagen avslutades med middag hos oss på campus.

På tisdagen blev det en rundtur av Perth City o picknick i Kings Park, mkt mysigt o sen middag hemma hos oss igen.

Nu har vi varit i Margaret River i två dagar men det får mamma vara med o skriva om.

Uppdatering

Jag vet att jag har varit dålig på att uppdatera...elller väldigt dålig reättare sagt, men det har inte hänt så mycket. Vi har kommit in i ett rätt tråkigt vardagsliv o bara väntar på att mamma o pappa ska komma.

Just det en sak har faktiskt hänt. Jag o Mange har fått lägenhet i Jököping så i höst flyttar vi ihop på riktigt. För det känns inte som om vi har gjort det än eftersom det här är mer ett äventyr i ett litet hotellrum...haha...

Annars så har vi festat onsdag o lördag eller onsdag o fredag under veckorna o åkt till stranden 1-2 dagar i veckan. Vi var på graduation party för ett par veckor sen (vet inte om jag skrev om det?) skitkul var det iaf =) var på en irländsk pub i stan där det var liveband. Sångaren sjöng riktigt bra...det var ett cover band men de spelade mest rocklåtar som the Killers och Kings of Leon.

I fredags var det Summerfest, olika Djs som spelade på the Tav. Det började kl 17 o slutade 24 som alla evenemang som är på campus. Vi var inte där förrän efter kl 20 men hann ändå tröttna innan klockan var 24 o gratis bussarna gick in till stan. Det här är de bästa korten...

Jag i min nya klänning, Magnus o Sebbe Tysk, jag, Karro o Anne(Fr.)

Jag som dansar med en kenyan.

Mange har även börjat fota omgivningen. Han är så mycket bättre på att ta kort än vad jag är.

Jag kör bil =)             En av de vanligaste vägarna vi kör på (vägen till det stora shopping centret)

Ikväll kommer de iaf =) äntligen...jag har nästan börjat få lite hemlängtan. Mamma, pappa o Angelica landar kl 23.30 lokal tid...iaf är det tänkt så. Sen tar det väl ett tag att ta sig igenom tullen så vi ränknar med att komma iväg runt 00.00-00.30. Så nu ska vi börja turista här på riktigt...har undvikit det den senaste tiden för det är ju lite onödigt att åka o titta på nåt som man ändå behöver se en gång till på kort tid. Så på onsdag drar vi ner till Margaret River, som ligger ca 30 mil söderut. Det blir en långsam resa ner så att vi får se mycket av kusten...kanske tom se några delfiner =) I Margaret River ska vi bo i två nätter o på torsdagen blir det vinprovning....8-9 wineries o ska få testa runt 40 sorters vin....lite tipsy kommer vi nog att vara när vi kommer tillbaka från turen.

Kommer nog att uppdatera lite bättre nu när päronen är här eftersom det äntligen känns som om det finns nåt att skriva om =)